Gezondheidstraining

Sport – Voeding en gezondheid

Vandaag de dag komt het woord stress steeds vaker terug in de dagelijkse discussies. We horen het op de radio en tv en ervaren het zelf als spanning vanwege de economische crisis, de angst om je baan te verliezen en de stress die ontstaat bij uitdagend werk. Het is makkelijk om te concluderen dat alle stress slecht voor je is. Zeker als het nieuws en tijdschriften je enige bron van informatie zijn. In dit artikel zal ik wat dieper in gaan op de volgende vragen. Is stress altijd slecht voor je is?

Heeft stress ook positieve eigenschappen?

Het zal je verrassen, maar er zijn vormen van stress die wel degelijk op meerdere manieren goed voor je zijn. De truc om te profiteren van deze stress is de hoeveelheid van deze stress te beperken. Een gezond lichaam heeft naast water ook een bepaalde hoeveelheid stress nodig om goed te kunnen functioneren en gezond te blijven. Wanneer je lichaam te veel water binnen krijgt, dan heeft dit negatieve effecten op je lichaam omdat je kunt verdrinken. Hetzelfde geldt voor stress. Bij te veel stress heb je een grotere kans om een hart aanval te krijgen.

Emotionele stress

Nu zul je benieuwd zijn welke typen stress mogelijk goed voor je zijn. Hiervoor zal ik eerst iets moeten vertellen over de verschillende vormen van stress. Fysieke en emotionele stress behoren tot de meest voorkomende vormen van stress waaraan wij dagelijks worden blootgesteld. Emotionele stress kan betrekking hebben tot het bezorgd zijn over het betalen van je rekeningen of over dat knobbeltje dat je laatst op je rug hebt gevonden. Het goede deel van deze vorm van stress is dat je over het algemeen wordt aangespoord om actie te ondernemen. Daardoor blijf je niet met het ongemak zitten. In dit voorbeeld ga je goed op je financiën letten of maak je een afspraak met de arts.

Fysieke stress

Fysieke stress kan op dezelfde wijze een positieve invloed hebben. Wanneer je met gewichten aan het trainen bent of je doet een bepaalde duur inspanning op de loopband, dan ontstaat een bepaalde stress in je lichaam. Je stelt je lichaam namelijk bloot aan de fysieke stress van het extra gebruik van je spieren, waarvoor meer zuurstof/energie nodig is. Met als gevolg dat je circulatie uitgedaagd wordt om te kunnen voldoen aan de extra zuurstof behoefte. Je hart gaat sneller kloppen en je longen proberen meer zuurstof in te ademen. Door deze fysieke inspanning wordt je lichaam gestimuleerd om zich aan te passen aan de stressvolle situatie, waardoor je conditie en ook het functioneren van je hart en bloedvaten verbeterd.

Er zit echter ook een keerzijde aan deze adaptatie van je lichaam op de fysieke stress. Wanneer je te lang aan het hardlopen bent of met gewichten aan het trainen bent, dan kan de stress te groot worden. Met als gevolg dat er blessures en/of pijn kunnen ontstaan. Dit zijn beide signalen van het lichaam dat je te ver bent gegaan en dat je dit niet meer moet doen.

Binnenkort zullen er vast en zeker weer verhalen verschijnen in de krant of op tv, waarin verteld wordt dat stress slecht is voor je lichaam. Ik hoop dat jullie na het lezen van dit artikel beseffen dat het meestal gaat om te veel stress en niet over stress in het algemeen. Bovendien zorg het aannemen van een ‘beperkte hoeveelheid is goed’ goed gedachte omtrent stress er voor dat de hoeveelheid emotionele stress zal verminderen, omdat je in staat bent om de positieve kanten er van te zien. Vergeet dus niet dat te veel stress slecht voor je is, maar dat een beetje stress een positieve invloed kan hebben op je leven.

Opbouwen van spiermassa

Het doel van iedere bodybuilder, maar vaak ook staand op het verlanglijstje van minder fanatieke krachtatleten, is het bouwen van droge spiermassa. Dit betekent dat sporters zo veel mogelijk spieren willen opbouwen en zo min mogelijk vet. Waar de meeste aandacht aan besteed dient te worden is afhankelijk van je lichaamstype. Om spiermassa op te bouwen zijn er drie belangrijke aandachtspunten: voeding, training en rust. In dit artikel zal ik wat dieper ingaan op de voeding. Eerst zal ik in het kort iets vertellen over spieren.

Wat is een spier

Een spier is een weefselstructuur van cellen (spiervezels) die de eigenschap hebben te kunnen samentrekken (contraheren), waardoor beweging mogelijk is. Een spiervezel op zijn beurt bestaat uit twee type draadvormige filamenten; dikke myosine filamenten en dunne actine filamenten. Deze filamenten kunnen langs elkaar schuiven met behulp van ATP. ATP is de brandstof voor ons lichaam en wordt gevormd uit de verbranding van glucose. Door het verbreken en herstellen van de verbinding tussen myosine- en actinefilamenten vindt deze verschuiving plaats. Bij het samentrekken van een spier schuiven de filamenten in elkaar en wordt de spier dikker.

Het menselijk lichaam telt meer dan zeshonderd spieren, met ieder een eigen functie. Sommige spieren zorgen voor de voortbeweging, andere zijn betrokken bij bijvoorbeeld de ademhaling, de hartslag of de spijsvertering. Skeletspieren maken ongeveer veertig procent van het lichaamsgewicht uit en geven samen met botten en huid de vorm aan het lichaam. Dit zijn ook de spieren die in de sportschool veel getraind worden, om zodoende spiermassa op te bouwen.

Voeding bij spiermassa opbouwen

Veel fanatieke en beginnende sporters trainen meerdere keren per week, zonder een idee te hebben hoe belangrijk je voeding is om spiermassa op te bouwen. Tijdens een training beschadig je bewust je spieren. Na een training gaan je spieren zich herstellen. Door overcompensatie wordt er gedurende het herstelproces meer nieuw spierweefsel aangemaakt dan dat er kapot is gemaakt tijdens de training. Op deze manier bouw je extra spierweefsel op. Voeding speelt hier een belangrijke rol in, want het verschaft je brandstof om te trainen en het zorgt voor de bouwstenen om na de training spiermassa op te bouwen. Welke voedingsstoffen heb je nu nodig om effectief te trainen?

Koolhydraten. Voor een goede training heb je voldoende brandstof/energie nodig. Is er te weinig brandstof, dan gaat je lichaam eiwitten uit de spiercellen halen welke je nodig hebt om spiermassa op te bouwen. Zorg er daarom voor dat je voorafgaand en na een training voldoende brandstof in je lichaam hebt. Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie. Voorafgaand aan een training is het belangrijk om trage koolhydraten te eten, zoals aardappelen, volkoren granen en bruine rijst. Trage koolhydraten vormen een langdurige bron van energie voor je lichaam, welke je nodig hebt om zwaar te kunnen trainen. Na de training moet je juist snelle koolhydraten eten, zoals suikers, snoep en vruchtensap. Deze snelle koolhydraten zijn een snelle vorm van energie, welke er voor zorgen dat je spieren niet in een spierafbrekende staat komen.

Eiwitten. Na een training heb je voldoende bouwstenen nodig om spiermassa op te bouwen. Deze bouwstenen bevinden zich in eiwitten. Meteen na een training kun je het best snel verteerbare eiwitten eten of drinken in combinatie met langzaam verteerbare eiwitten. Melk producten zijn hier een goede bron voor.

Vetzuren. Vet wordt vaak ten onrechte teveel verbannen uit een dieet uit angst voor ongewenst lichaamsvet. Net als koolhydraten zijn vetzuren echter een belangrijke energiebron. Sterker nog, ze leveren twee keer zoveel energie als koolhydraten en proteïne. Hiernaast vervullen vetzuren diverse andere belangrijke functies in het lichaam. Bepaalde vetzuren kunnen zelfs juist helpen bij vetverbranding. Daarom is het van belang om je evenveel vetzuren binnenkrijgt als eiwitten.

Al met al moet je dus van alle bovengenoemde voedingsstoffen voldoende binnen krijgen om spiermassa op te bouwen. Een mooie verhouding tussen de voedingsstoffen koolhydraten, eiwitten en vet is: 50%, 25% en 25%.

Personal coach Mechelen

Je levensstijl heeft een belangrijke invloed op je lichaam. Heb je een zittend beroep? Of ben je net een fervente loper? Dan heeft dat zijn weerslag op je spieren en gewrichten. Een gebrek aan variatie in je bewegingen is de grootste veroorzaker van pijn- en stressklachten, vermoeidheid en andere ongemakken. De missie van Motion Academy is om jou die bewegingsvrijheid terug te geven. Of je doel nu is om probleemloos je sokken aan te trekken, je houding achter je bureau te verbeteren, of om te trainen voor een marathon.  Onze gediplomeerde personal trainers  leren je om je lichaam opnieuw goed te gebruiken, met oefeningen die jou op het lijf zijn geschreven. Want elk lichaam is anders.