Gezondheidstraining

Sport – Voeding en gezondheid

Iedereen kent het wel. Wanneer je ’s ochtends op staat na een dag intensief gesport te hebben, lijkt het wel alsof al je spieren pijn doen. Deze spierpijn is een sensatie die optreedt nadat de spieren een zwaardere inspanning hebben moeten leveren dan gebruikelijk. De symptomen die optreden zijn stijfheid, krachtsverlies en een onaangenaam gevoel in de spieren. Bovendien zorgt de zwelling die tijdens het herstel optreedt voor meer druk op de zenuwen waardoor je minder controle over het betreffende lichaamsdeel hebt.

Hoe train ik mijn buikspieren

Met de zomer weer voor de deur wil iedereen er in badkleding goed en fit uit zien. De buikspieren spelen hierbij een grote rol. Veel mensen vinden het daarom belangrijk om de buikspieren goed te trainen en zodoende een strak buikje met sterke buikspieren te creëren. De onderbuik is het deel van het lichaam waar je zeer moeilijk vet kwijt raakt. Door goede oefeningen te doen, is het mogelijk om vet te verliezen en een sixpack/wasbordje te ontwikkelen

Cardiotraining ofwel duurtraining

Cardiotraining In de fitness club vind je naast de apparatuur voor de krachttraining ook verschillende apparaten om je cardiotraining af te werken. In de volksmond wordt cardiotraining ook wel duurtraining genoemd. Door middel van dit type training kun je het uithoudingsvermogen verbeteren, waardoor je lichaam gedurende een langere tijd een bepaalde inspanning kan leveren. Voor een goede cardiotraining is het van belang dat je dit koppelt aan je hartfrequentie. Een optimaal resultaat ontstaat wanneer je op 60% tot 70% van je maximale hartslag traint.

Waarom mijn rugspieren trainen?

Rugspieren Spierpijn en spier vermoeidheid zijn twee veel voorkomende klachten bij de mens. Ook onze rugspieren zijn erg gevoelig voor overbelasting. Rugpijn is daarom een regelmatige terugkomende klacht. We belasten en trainen onze rugspieren veelal verkeerd en extra zwaar door onder andere ons zittende bestaan, terwijl het lichaam juist gemaakt is om te bewegen. Meest voorkomende oorzaken van rugpijn zijn: verkeerde belasting en/of overbelasting, teveel zitten en daarbij een verkeerde zithouding, zwakke rompspieren (heup en bilspieren) en het te vaak doen van sit ups. Daarom is het van belang dat de rugspieren niet worden ontzien