etw

Gezondheidstraining

Sport – Voeding en gezondheid

Nu we met zijn alle het nieuwe jaar in zijn gegaan, zijn er ook weer veel goede voornemens gesteld. Veel gehoorde goede voornemens zijn afvallen, gezonder eten, meer bewegen en stoppen met roken. Echter, vaak verdwijnen deze goede voornemens al snel in de prullenbak en valt met terug in de oude gewoontes. Om deze goede voornemens vol te houden is namelijk een leefstijl verandering nodig en dit is niet altijd makkelijk. In dit artikel wil ik jullie 7 eenvoudige leefstijl tips geven die er voor kunnen zorgen dat de fitheid van je gezin verbeterd.

1. Beweeg meer. Uit literatuur is bekend dat iedereen minimaal 1 uur per dag aan lichamelijke inspanning doet. Dit zorgt voor een goede regulatie van het lichaamsgewicht, de opbouw van spieren en kracht, een verhoogd metabolisme en het geeft energie. Daarnaast zorgen bewegen en sporten er voor dat je beter kunt slapen, dat je minder stress hebt en minder depressief bent. Begin daarom vroeg in de opvoeding van je kinderen met het benadrukken van het belang van beweging. Zorg dat je kinderen het leuk vinden en zoek zelf ook makkelijke manieren om dagelijks voldoende te bewegen.

2. Kies een vegetarische dag. Probeer minimaal 1 keer per week vegetarisch te eten. Op die dag eet iedereen enkel eiwitten zoals bonen of tofu. Deze vegetarische dag is het perfecte excuus om meer groeten toe te voegen aan je maaltijd, nieuwe recepten en groenten te proberen en het bevorderen van gezond eten binnen je familie.

3. Kijk minder televisie. De scherm tijd is de tijd dat je televisie kijkt, achter de computer zit of videospellen aan het spelen bent. Op deze momenten ben je zeer inactief. Het beperken van deze tijd zorgt dus voor een gezondere leefstijl. Probeer daarnaast de tijd dat je televisie kijkt zoveel mogelijk te beperken. Kijk alleen televisie wanneer je moe of ziek bent of voor bepaalde speciale gelegenheden.

4. Vermijd ongezond eten. Als je geen ongezonde producten in huis hebt, dan zal je ze ook niet eten. Met andere woorden het niet op voorraad hebben van deze producten zorgt er voor dat je andere dingen gaat eten, die gezonder zijn. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om in plaats van chips te kopen in de winkel, zelf popcorn te gaan maken met je kinderen wanneer je zin hebt in een zoute snack.

5. Probeer nieuwe dingen. Probeer nieuwe dingen om het leuker en interessanter te maken voor je gezin. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om het starten van een nieuwe activiteit ieder weekend (bijvoorbeeld wandelen of fietsen in een nieuw gebied).  Het innoveren en toevoegen van een vleugje originaliteit aan je maaltijden is ook een goed idee. Voeg bijvoorbeeld nieuwe groenten en smaken toe aan bestaande recepten. Op die manier kan een gerecht gezonder worden.

6. Breng tijd met elkaar door. Als je samen aan het sporten bent of samen eet, dan bouw je samen bepaalde herinneringen op. Daarnaast ga je ook beter met elkaar communiceren en moedig je elkaar aan om een gezondere leefstijl vol te houden. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die dagelijks samen met hun ouders eten minder depressief zijn, beter communiceren en zelf gezonder eten.

7. Ontbijt iedere dag. Mijn laatste tip om een gezondere leefstijl te hanteren is het niet vergeten van je ontbijt. Het is al vaak gezegd, maar het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Het helpt je om gefocust te blijven in de ochtend en het geeft een boost aan je metabolisme. Als je niet van ontbijten houdt, probeer dan bepaalde simpele dingen zoals een smoothie of een hard gekookt eitje.

Door rekening te houden met bovenstaande tips hoop ik dat het makkelijker wordt om je goede voornemens in successie te brengen. Succes allemaal!

Personal Coach Mechelen

Heb je soms het gevoel dat je eigen lichaam je tegenwerkt? Heb je last van stress, vermoeidheid en pijnklachten en wil je wel sporten en bewegen, maar durf je niet goed? Of wil je gewoon fitter in het leven staan en je sportprestaties verbeteren? Bij Matthias en Nicky, onze gediplomeerde sportcoaches, ben je in veilige handen. Zij zorgen ervoor dat jij je bewegingsvrijheid herwint, via oefeningen die bij jouw lichaam en levensritme passen.